همانطور که پایتون بسیار شبیه به زبان های c, perl و java می باشد تفاوت هایی نیز با آنها دارد. در این آموزش قصد داریم خیلی سریع شما را با الفبای آن آشنا کنیم.
بیشتر بخوانید:
اولین برنامه به زبان پایتون
همانگونه که گفته شد پایتون را به دو صورت interactive و اسکریپتی میتوان اجرا کرد. روش اول معمولا برای تست و جوابگیری سریع استفاده میشود و روش دوم نیز برای برنامه های بلند و ماندگار.
۱) interactive: برای شروع به کار در این محیط کافیست شما به ترمینال لینوکس رفته و عبارت python را تایپ نمائید:
1 2 3 4 5 |
blog@Arshatech:~$ python Python 2.7.6 (default, Mar 22 2014, 22:59:56) [GCC 4.8.2] on linux2 Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information. >>> |
شما میتوانید کدهای خود را بعد از نشانه <<< تایپ و سپس اجرا نمائید:
1 2 |
>>> print ("Hello, Python!"); Hello, Python! |
قرار دادن عباراتی مثل ; و () در دستور بالا کاملا اختیاریست و شما میتوانید دستور بالا را به صورت زیر نیز تایپ کنید:
1 2 |
>>> print "Hello, Python!" Hello, Python! |
۲) اسکریپت: حالا مثال بالا را در قالب اسکریپت ارائه میکنیم. ابتدا یک فایل به نام test با پسوند py. ایجاد کنید و سپس عبارات زیر را در آن وارد نمائید.
1 2 |
#!/usr/bin/python print "Hello, Python!" |
شما میتوانید آن را به صورت زیر اجرا کنید:
1 |
blog@Arshatech:~$ python test.py |
همچنن با دستور chmod به فایل خود دسترسی اجرائی میدهیم و سپس آن را به صورت زیر به اجرا دی می آوریم:
1 2 |
blog@Arshatech:~$ chmod +x test.py blog@Arshatech:~$ ./test.py |
شناسه ها در پایتون
شناسه ی پایتون نامیست که مقدار متغیر ها، توابع کلاس ها ماژول ها و دیگر اشیاء را مشخص میکند. شناسه میتواند شامل حروف الفبا بین A تا Z یا a تا z یا زیرخط _ همراه با اعداد ۰ تا ۹ باشد.
این زبان به شما اجازه استفاده از @ یا $ یا % را همراه با شناسه ها نمیدهد. پایتون زبانی به اصطلاح case sensitive می باشد بدین معنی که نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس است. طبیعتا بین دو کلمه Hello و hello تفاوت قائل خواهد شد.
Python دارای قراردادهایی به شرح زیر است:
۱) نام کلاس ها در آن با حروف بزرگ شروع میشود و تمامی دیگر شناسه ها با حروف کوچک.
۲) اگر میخواهید شناسه ای خصوصی تعریف کنید باید آن را _ شروع نمایید.
۳) اگر میخواهید یک شناسه قدرتمند خصوصی را ایجاد نمایید باید آن را با دو زیر خط __ آغاز کنید.
۴) اگر شناسه ای با دو زیر خط شروع و با دو زیر خط پایان یافت آن یک نام مخصوص تعریف شده توسط پایتون می باشد.
کلمات رزرو شده
not | exec | and |
or | finally | assert |
pass | for | break |
from | class | |
raise | global | continue |
return | if | def |
try | import | del |
while | in | elif |
with | is | else |
yield | lambda | except |
خط ها و دندانه ها
تعداد فاصله ها در مساله دندانه در زبان پایتون متغیر است اما همه عبارت درون یک بلاک باید از قاعده یکسانی از تعداد فاصله ها پیروی کنند. به دو مثال زیر دقت کنید. مثال اول صحیح اما مثال دوم بدلیل رعایت نکردن تعداد فاصله های یکسان در یک بلاک به شما خطا خواهد داد.
1 2 3 4 |
if True: print "true" else: print "false" |
مثال ۲:
1 2 3 4 5 6 |
if True: print "Answer:" print "true" else: print "Answer:" print "false" |
به جهت اینکه کمتر با این مشکل رو به رو شوید میتوانید از تب ها به جای فضای خالی استفاده نمایید.
حال با نگاه به مثال زیر پی به مفهوم دندانه ها در پایتون خواهید برد:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 |
#!/usr/bin/python import sys try: # open file stream file = open(file_name, "w") except IOError: print "There was an error writing to", file_name sys.exit() print "Enter '", file_finish, print "' When finished" while file_text != file_finish: file_text = raw_input("Enter text: ") if file_text == file_finish: # close the file file.close break file.write(file_text) file.write("\n") file.close() file_name = raw_input("Enter filename: ") if len(file_name) == 0: print "Next time please enter something" sys.exit() try: file = open(file_name, "r") except IOError: print "There was an error reading file" sys.exit() file_text = file.read() file.close() print file_text |
نیازی نیست که بدانید خروجی برنامه بالا چیست. فقط با دقت به کدهای قرار گرفته در هر بلاک توجه کنید.